BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

lördag 17 oktober 2009

Sluta säga "Deppig" !

Jag har lagt märke till att många säger att de känner sig nere eller deppiga, när de har en dålig dag eller så lägger de in en liten kommentar "fan va deprimerande". lägg ner! Depression är en psykisk sjukdom som man i vardagen brukar säga "deppig".
Det är naturligt att känna sig nedstämt någon dag men när det präglar ens liv i veckor som blir till månader är det en helt annan sak. Visst kan de med depression ha bra dagar då de känner sig pigga och glada, men för de mesta känner de sig nedstämda.
depression har sitt ursprung i latinets depressio vilket betyder sänkning, sjunkning eller djup.
När vi använder ordet idag menar vi att man känner sig psykiskt nedstämd.
man måste dra en gräns genom naturlig nedstämdhet och depression.
oftast så får man en depression när man råkat ut för något trauma så som en förlust eller en konflikt.
En depression kan yttra sig olika och finns i olika grader då menar jag olika djup. man kan tex. tappa glädjen vilket kallas för anhedoni.
Många tappar även känslan, alltså man kan inte känna glädje,sorg eller ilska. De som inte vet om att en person inte kan känna kan bli väldigt arga eller irriterade på personen. men tänk på att känslan inte finns alls och det är skitjobbigt för personen i fråga.
Det är inte lätt att ta sig ur en depression och många dras med sjukdomen år efter år!
Anledningen till att jag skriver detta är för att jag är så trött på att folk använder ordet "deppig eller nere" i fel situationer. Och att man ska få en klarhet i vad depression egentligen är och att det är en svår psykisk sjukdom, många kanske inte visar det genom att sätta på sig en "mask".



Jag vill även passa på att önska er en " Happy Halloween " :D

7 kommentarer:

Veronica "Vonkan" sa...

det är många ord som man använder när man pratar som inte betyder det "riktiga" man tänker inte på om det är sjukdomar eller inte...
många känner nog själva om dom är deppiga utan att behöva få faställt att det är depression...tyvärr så håller jag inte med dig syrran..dom kan skriva i vilka böcker osm helst vad allt är..men talesätten kommer ändå alltid att se annorlunda ut gentemot böckerna...och folk förstår ändå varann...

Angie sa...

Det är väldigt sant. och det är normalt att känna sig nedstämd ibland utan att ha diagnosen depression. men jag vill bara förmedla den riktiga betydelsen utav slanget "deppig". Och det jag menar med att det är störande när folk säger deppig är: tex att någon säger att "shit va ful tröja,fan vad deprimerande" jag tycker inte att de passar in riktigt.
Tack för min första kommentar :D

lonely soul sa...

Håller med dig, Angie.
Ordet deppig används alldeles för ofta av folk som tydligen inte förstår innebörden av dess rätta betydelse.
Jag, personligen, blir upprörd när jag hör hur det missbrukas i olika sammanhang, bla det exemplet du gav.
Eftersom ordet deppig används så ofta i tid och otid innebär det, iaf för mig, att jag inte tas på allvar när jag säger att jag är deprimerad.
Vad ska jag och alla andra som lider av den här sjukdomen använda för ord nu för att göra oss hörda?
Säger vi att vi är deprimerade så viftas det bara bort som att vi har en dålig dag.

..tokig sa...

Nej men nu måste jag också kommentera. Hemkommen från en medberoende kurs så har jag lärt mig otroligt mycket om bokstavssjukdomar och psykiska "störningar".
Istället för att sätta titlar på alla dessa sjukdomar som vi så gärna gör.. varför inte backa ett tag. Titta, fråga och undra?
I alla familjer där missbruk av något slag (makt-, spel-, drog- osv.) så finns det för det mesta barn.
Vi har fyra sorters barn som utvecklas ur dessa familjer.
1. Hjälten som tar stort ansvar. Visar hela tiden på att allting ska vara normalt. Men känner en otrolig skuld över att han/hon inte kan läka sin familj. Rädsla, skam och tomhet är grunden för detta barns liv.

2. Rebellen. Drar sig utåt från familjen och "svinar". Grunden som detta barn bygger sitt liv på är skuld, skam, rädsla, ilska och aggresivitet.

3. Tapetblomma. Ensamvargen som sitter på rummet, eller läser en bok. Blyg. Grunden här är rädsla, undertryckt ilska och emotionella utbrott.

4. Clownen. Detta barn "skyddas" mot alla trauman, dubbla budskap hela tiden. Försöker att göra sig rolig för att lätta stämningen runt sig. Räsla är clownens största problem.

Tänk er dessa barn 20 eller 30 år efter. Hur enkelt är det inte att sätta en titel som borderline eller achbergers? När de egentligen bara behöver bearbetning och hjälp?

Uhm.. var inte meningen att göra en hel uppsats.. sorry kusin xD

Kram Mela

Angie sa...

det enda jag kan säga är att detta är så sant. tack för kommentaren :)

Anonym sa...

Tycker heller inte att man kanske behöver vara så petnoga. När jag säger att jag är depp/deppig så menar jag definitivt inte deprimerad. En sak för dig behöver inte vara samma för en annan, tänk på det!

Angie sa...

jo det har jag tänkt på. men jag utgår ifrån vad jag tycker . jag jag tycker att det är störande att sätta in ordet deppig i helt fel meningar!