BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

söndag 17 januari 2010

En tanke som slagit mig

Såg en reklam om någon slags "bantnings produkt" här om dagen. Visst befolkningen i stora drag börjar öka i vikt, men samtidigt så får fler och fler bulimi och anorexi. så varför endast göra reklam om att gå ner i vikt på alla möjliga vis?
jag känner att man försöker hålla tyst om de sjukdomar där vikten spelar stor roll så som bulimi och anorexi, just de här sjukdomarna har så många "gren" sjukdomar ex. anorexia nervosa. så när jag säger bulimi och anorexi så menar jag inte bara benämningarna utan alla slags sjukdomar som hör till.
varför inte göra reklam som kan hjälpa människor på ett positivt sätt, jag anser inte att bantningsprodukts-reklamer gynnar på ett bra sätt.
Jag är absolut inte emot bantning många behöver eller vill banta men man kan göra detta på ett hälsosamt sätt och-eller ta kontakt med en läkare för eventuell rådgivning, eller hur man nu vill. MEN de behöver inte göras reklam för dittan och dattan. tänk på vilka signaler som just de reklamerna sänder ut till framförallt barn och ungdomar. JA det kan hända att den 12 årig liten flicka ser just 1 ENDA reklam om bantning och blir intresserad och sedan utvecklar en form utav ätstörning och NEJ detta är inte ovanligt utan vanligare än vad folk tror.
När ett barn eller en ungdom svälter sig själv till döds (ovanligt) står det ingenstans i media, eller att de hamnar på sjukhus med dropp för att de inte kan få i sig någon näring över huvud taget (vanligt). och ja detta händer i SVERIGE.
så nästa gång du ser en reklam om banting tänk då på en 12 årig liten flicka som ligger i en sjukhus säng med dropp, det enda hon ville var att bli smalare.

tack för mig :)

1 kommentarer:

Veronica "Vonkan" sa...

nämen har du hittat tillbaka till bloggen??!! yeeeayyy..

jag håller faktiskt med dig fullkomligt! men folk tänker tyvärr bara på pengar i dagens läge..hur mycket dom kan tjäna på vissa produkter! det är hemskt...

syns om några timmar!!
LOVE <3